H.SKRZYDLEWSKA ORZEŁ Łódź

Moto Arena w Łodzi

Statystyki drużyny

Forma drużyny

Dom
Wyjazd

Najskuteczniejsi - Formacje

Punkty i bonusy
Brak danych

Miejsca w rozgrywkach PGE Ekstraligi

Statystyki od 2007 r.

Informacje

Medale DMP Wszystkie lata
0złote
0srebrne
0brązowe
Wyniki w PGE EkstralidzeOd 2007 r.
0/0
ZWYCIĘSTWA
0/0
REMISY
0/0
PORAŻKI

Informacje kontaktowe

Tor i stadion

Pojemność 10350
Długość toru 321.0 m
Szerokość 12.0 m - prosta startowa, 12.0 m - prosta przeciwległa / 16.2 m - I łuk, 16.2 m - II łuk
Rekord toru 57.72 s - Bartosz Zmarzlik - 04.09.2023

Rok założenia

2005

Początki sportu żużlowego w Łodzi przypadają na rok 1948. Założony został wówczas klub o nazwie Tramwajarz. Obok niego funkcjonował również Dziewiarski Klub Sportowy Włókniarz, którego sekcja została rozwiązana w 1950 roku. Oficjalnie pierwszy mecz rozegrany został 6 czerwca 1948 roku.

Pierwsze lata łódzkiego żużla były mocno niestabilne, zarówno jeśli chodzi o wyniki sportowe, jak i organizację. W 1951 roku klub zmienił nazwę na Ogniwo i został przeniesiony do Bytomia. Jednak już po roku siedziba powróciła do Łodzi. Po sezonie 1954 nazwa została zmieniona na Spartę, a w jej barwach tytuł indywidualnego mistrza Polski zdobył Włodzimierz Szwendrowski. W 1957 klub powrócił do tradycyjnej nazwy – Tramwajarz. W latach 1954-1957 zespół lawirował między I a II ligą, a od 1958 roku występował już tylko na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wyjątkowo słabych sezonach 1963-1964 Tramwajarz przestał istnieć.

Po dwóch latach żużel powrócił do miasta. Tym razem nowy klub nosił nazwę Gwardia Łódź. Drużyna funkcjonowała przez czternaście sezonów w II lidze. Najwyższym miejscem było czwarte w 1976. Gwardia została rozwiązana w 1980 roku.

Kibice żużla w Łodzi na powstanie lokalnej drużyny musieli czekać aż 15 lat. Wtedy też założono J.A.G Speedway. W 1999 roku dzięki reformie rozgrywek, drużyna działająca już pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalczyła prawo startu w I lidze żużlowej. Klub spadł jednak szybko do niższej ligi, gdzie nie radził sobie zbyt dobrze.

Lepsze czasy nadeszły, gdy klubowi zaczęła pomagać zakochana w żużlu Joanna Skrzydlewska i jej ojciec Witold. Gdy w 2005 roku TŻ Łódź przestał istnieć, z inicjatywy rodziny Skrzydlewskich powstał Orzeł Łódź.

Sezon 2006 był przełomowy nie tylko z powodu nowych właścicieli. Wówczas zniesiono bowiem limity w zatrudnianiu obcokrajowców, dzięki czemu w Łodzi mogli występować m.in. żużlowcy z Niemiec – Stephan Katt oraz Matthias Kroeger. Premierowy sezon pod nowym szyldem Orzeł zakończył na szóstym miejscu.

Rozgrywki 2009 dały nadzieję na awans klubu do I ligi. Pechowo przegrane baraże po najdłuższym sezonie w historii tylko zaostrzyły apetyty na wejście do wyższej ligi. To udało się już w kolejnych rozgrywkach, gdzie fantastyczną formą imponowali Jacek Rempała oraz Łukasz Jankowski.

Po sezonach, w których Orzeł walczył o utrzymanie na pierwszoligowym poziomie, w 2014 roku klub nieoczekiwanie osiągnął świetne wyniki. Hitem transferowym okazało się zakontraktowanie Jasona Doyle’a. Nieznany szerzej kibicom sportu żużlowego Australijczyk jechał jak natchniony i został najlepszym zawodnikiem całych rozgrywek. Druga lokata na zakończenie sezonu dawała Orłowi awans do Ekstraligi. Licencji nadzorowanych zostały pozbawione kluby z Gdańska i Częstochowy, a to oznaczało konieczność uzupełnienia składu najwyższej klasy rozgrywkowej. Orzeł był pierwszy w kolejce, ale z zaproszenia do elity nie skorzystał.

Dla łódzkiego klubu jeszcze lepsze okazały się rozgrywki w 2016 roku. W rundzie zasadniczej łodzianie wygrali 16 z 18 meczów! Łódzki walec rozjeżdżał kolejne zespoły i zanotował imponującą serię 11 zwycięstw z rzędu. Ze świetnej strony prezentowali się zwłaszcza Robert Miśkowiak oraz doświadczony Hans Andersen. W finale pierwszej ligi Orzeł uległ ekipie Lokomotivu Daugavpils. Warto przypomnieć, że Łotysze nie mogli wystartować w najwyższej klasie rozgrywkowej ze względów regulaminowych, więc awans do elity przypadł w udziale naszemu zespołowi. Prezes Witold Skrzydlewski uznał jednak, że będzie budować siłę Orła krok po kroku.

Jednym z najważniejszych dni w historii łódzkiego żużla było oddanie do użytku nowego stadionu. Moto Arena stała się istotnym punktem na sportowej mapie Łodzi. Obiekt, którego oficjalne otwarcie miało miejsce w lipcu 2018 roku jest jednym z najnowocześniejszych w Europie.

Barwy klubowe