# | Poz. | Zawodnik | Kls | Me | Pkt | Bon | Sum | St | Średnia | I | II | III | IV |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | TAK | 20 | 216 | 9 | 225 | 93 | 2.419 | 55 | 18 | 15 | 4 | |
2. | 10. | TAK | 20 | 180 | 19 | 199 | 95 | 2.095 | 29 | 37 | 19 | 9 | |
3. | 13. | TAK | 20 | 122 | 16 | 138 | 67 | 2.060 | 23 | 19 | 15 | 8 | |
4. | 16. | TAK | 20 | 157 | 21 | 178 | 90 | 1.978 | 27 | 24 | 28 | 9 | |
5. | 18. | TAK | 20 | 156 | 24 | 180 | 93 | 1.935 | 24 | 28 | 28 | 11 | |
6. | 26. | TAK | 20 | 119 | 26 | 145 | 85 | 1.706 | 13 | 28 | 24 | 17 | |
7. | 44. | TAK | 20 | 55 | 16 | 71 | 64 | 1.109 | 4 | 12 | 19 | 27 | |
8. | NIE | ||||||||||||
9. | NIE | ||||||||||||
10. | NIE | 20 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0.000 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Jacek Ziółkowski
TrenerzyMaciej Kuciapa, Piotr Więckowski
Kierownicy drużynyKatarzyna Janicka, Maciej Kuciapa, Aleksandra Marmuszewska, Marcin Świderski, Rafał Trojanowski, Kamil Walczak, Piotr Więckowski, Jacek Ziółkowski
Speedway Lublin S.A.
ul. Rusałka 6,
20-103 Lublin
Rzecznik prasowy:
Dawid Monkielewicz
Pojemność | 9302 |
Długość toru | 382.0 m |
Szerokość | 10.5 m - prosta startowa, 10.3 m - prosta przeciwległa / 14.1 m - I łuk, 14.7 m - II łuk |
Rekord toru | 65.16 s - Maksym Drabik - 22.06.2019 |
2017
Żużel przy Alejach Zygmuntowskich w Lublinie i historia miejscowych “Koziołków” kojarzyć mogą się przede wszystkim ze słynnym Hansem Nielsenem. Duński internacjonał poprowadził Motor do najpiękniejszego sukcesu w dziejach, czyli zdobycia srebrnego medalu w Drużynowych Mistrzostwach Polski w sezonie 1991. Wówczas o sile zespołu stanowili także Australijczyk, Leigh Adams, Czech Antonin Kasper, a także plejada polskich zawodników: Dariusz Stenka, Marek Kępa, Jerzy Mordel, Dariusz Śledź i Jerzy Głogowski.
W Lublinie przez lata nie brakowało talentów, dobrych zawodników i trenerów, a kibice do dziś wspominają sukcesy Zbigniewa Studzińskiego, Tadeusza Bereja lub Witolda Zwierzchowskiego.
Do historii przeszła data 1 kwietnia 1990 roku, choć wielu uważało, że to żart primaaprilisowy, Hans Nielsen po raz pierwszy właśnie wtedy założył plastron Motoru i wystąpił w meczu z ROW-em Rybnik. Zawody zakończył z dorobkiem 14 punktów, a jedynej porażki doznał z Eugeniuszem Skupieniem. Późniejsze koleje losu Motoru bywały różne, ale dość szybko drużyna straciła wartość sportową. W 1995 rok to degradacja do niższej klasy rozgrywkowej, a także pożegnanie z młodymi nadziejami klubu: Pawłem Staszkiem i Robertem Dadosem (Indywidualny Mistrz Świata Juniorów z 1998 roku).
Odbudowa klubu, ale już pod nową nazwą – KM Cross Lublin – rozpoczęła się w 2017 roku. Wówczas reaktywowano sekcję żużlową i od razu udało się, po barażach ze Stalą Rzeszów, uzyskać awans do Nice 1. Ligi Żużlowej, a stamtąd droga wiodła do PGE Ekstraligi, która stała się faktem w sezonie 2019. Co prawda Speed Car Motor Lublin przegrał w pierwszym meczu finałowym Nice 1. Ligi Żużlowej 2018 z ROW-em w Rybniku 38:52, ale w rewanżu odrobił straty, pokonał zespół ze Śląska 53:37 i awansował do najlepszej żużlowej ligi świata w sposób budzący aplauz, a przede wszystkim wielką radość rozkochanej w żużlu publiczności. Ostatni mecz sezonu 2018 to euforia na trybunach, komplet publiczności i wielka radość działaczy.
Znaczący wkład w odbudowanie i funkcjonowanie lubelskiego żużla ma rodzina Kępów: Marek, którego kibice szanują jako byłego żużlowca Motoru, a także jego syn Jakub – dyrektor sportowy i prezes młodego pokolenia, a przede wszystkim “mózg” całego klubu. W klubie nie odżegnują się od tradycji. Maciej Kuciapa dziś prowadzi szkolenie młodzieży, a Jacek Ziółkowski występuje w roli menedżera.
Pierwszy sezon w PGE Ekstralidze (2019) zakończył się dla drużyny dwoma ważnymi wydarzeniami: wszystkie mecze obejrzały komplety widzów, a zespół utrzymał się w szeregach najlepszych. W 2020 roku ponownie lublinianie zajęli 6. miejsce, a w kolejnym (2021) zdobyli srebrny medal. Szkielet ekipy to doświadczeni Grigorij Laguta i Jarosław Hampel, wsparci Dominikiem Kuberą i Mikkelem Michelsenem, a od 2022 roku także nowym zawodnikiem, Maksymem Drabikiem. Nie byłoby sukcesów, gdyby nie świetni juniorzy: Wiktor Lampart i Mateusz Cierniak. Wszystko to doprowadziło do złota w 2022 roku, po którym drużynę przemeblowano. Odeszli: Drabik, Michelsen i Lampart, a przyszli Bartosz Zmarzlik, Jack Holder i Fredrik Lindgren. Pojawił się też nowy sponsor tytularny i nazwa drużyny: PLATINUM MOTOR Lublin. Wszystko zakończyło się kolejnym złotem w 2023 roku.