Telemetria w PGE Ekstralidze (przewodnik)

PGE Ekstraliga wraz Black BurstTV współpracuje w ramach tworzenia telemetrii w sporcie żużlowym. Kibice mogą zobaczyć różnorodne dane podczas meczów na grafikach telewizyjnych, ale także w aplikacji mobilnej Ekstraliga App.

W trakcie meczów PGE Ekstraligi interpretowanych jest kilka rodzajów danych

 

Czas – są dwa źródła pomiaru. Pierwszy to transponder (służący do pomiaru na trasie w dowolnym miejscu toru – dojazd do łuku, moment osiągnięcia 70km/h, itp.), drugi z kolei to fotofinisz. W tym przypadku jest mierzony na każdej kresce i jest on rozstrzygający również w innych sportach (bieg na Igrzyskach, F1, narciarstwo). Start tego czasu wyzwalany jest w momencie rzeczywistego ruchu taśmy a nie na impuls maszyny startowej.

Z ciekawostek można wywnioskować również grubość opony oraz koła. W pierwszym przypadku jest to ok. 0,002s. W drugim z kolei ok. 0,026s.

Maksymalna prędkość – osiągana na okrążeniu lub w całym biegu. Przeważnie to nie zwycięzca ma najwyższą. Często ma ją zawodnik, który walczy o lepszą lokatę, przeważnie ten „atakujący”. Najwyższe wartości występują podczas wejść w łuki (poza 1. Okrążeniem).

Największa zmierzona prędkość podczas testów to 140km/h na torze w Tarnowie.

Czas osiągnięcia 70km/h – najszybszy nie zawsze oznacza, że pierwszy. Niekiedy decyduje o tym lepsza przyczepność (o których parametr może informować).

Prędkość po 2 sekundach – określa, z jaką prędkością zawodnicy jechali w okolice wejścia w pierwszy łuk. Określa „jakoś startu”: jak zawodnicy dopasowali motocykl i go rozpędzili oraz jak szybko zareagowali na starcie.

Prędkość wejścia w 1. łuk – parametr określający z jaką prędkością po starcie zawodnik dojechał od pierwszego zakrętu. Mimo osiągniecia największej prędkości, zawodnik wcale nie musi być pierwszy, bo dystans z 4. pola do złamania łuku jest dłuższy o kilkanaście procent od 1. Pola.

Dystans – porównanie wartości między zawodnikami w biegu mówi o tym, kto jechał bliżej krawężnika a kto po szerokiej. Zwracają uwagę na to, jakie ścieżki wybierają zawodnicy po równaniu toru. Czasem różnice wynosiły do 180 metrów na bieg.

Wyprzedzenia – przyjęta została definicja, że jest to liczba mijanek, zaliczona jeśli zawodnicy zamienili się miejscami o długość motocykla. Mijanki są liczone od wyjścia z pierwszego łuku. Duża liczba zmian pozycji nie jest widoczna gołym okiem lub błędnie klasyfikowana, ze względu na skrót perspektywy na łukach, kiedy się patrzy z jednego punktu. W przypadku obserwowania rzutu z góry, szczególnie na łukach, widać, że zawodnicy potrafią się minąć kilka razy, mimo że z pozycji kamery głównej tego nie widać.

Czas reakcji – parametr liczący różnicę pomiędzy ruchem taśmy startowej a początkiem ruchu w kierunku jazdy motocykla.

W biegach, gdzie mierzy się nacisk stopy na bloki, za falstart uznaje się właśnie 0.1. W żużlu, z powodu opóźnienia w reakcji sprzętu ta granica jest wyznaczona na 0.12. Obecnie służy jako element pomocniczy dla sędziego.

Standardowy czas reakcji zawodnika waha się miedzy wartościami 0,18 a 0,28. Zauważalne są różnice w czasie reakcji par zawodników patrzących na lewy i prawy słupek maszyny startowej.

Ciekawostką spośród danych telemetrycznych jest możliwość sprawdzenia czujników zwolnienia taśmy maszyny startowej. System podaje sędziemu zawodów różnicę w starcie obu słupków. Wartość różnicy możliwa do zauważenia przy poklatkowym odtwarzaniu to 0.08 między dwiema krańcówkami. Realna różnica, wpływająca na start to około 0.15.

Aplikacja PGE Ekstraligi – można ją pobrać https://content.ekstraliga.pl/spolka-ekstraliga/pge-ekstraliga-aplikacja-mobilna/

Telemetria jest także dostępna na oficjalnej stronie: https://content.ekstraliga.pl/statystyki/telemetria/