GKSŻ i PGE Ekstraliga reagują: wspólne działania dotyczące poprawy atrakcyjności torów już od najbliższych meczów
14.08.2020 12:06GKSŻ oraz PGE Ekstraliga podjęły wspólne działania zmierzające do poprawy przygotowanie torów żużlowych do zawodów.
– Wyciągnięto wnioski z analizy atrakcyjności meczów i wprowadzono wytyczne dotyczące przygotowanie torów w zakresie atrakcyjności zawodów – powiedział Wojciech Stępniewski, Prezes Ekstraligi Żużlowej.
– Obowiązują one od najbliższej rundy PGE Ekstraligi, eWinner 1. Ligi oraz 2. Ligi Żużlowej – dodał Piotr Szymański, Przewodniczący GKSŻ, który podkreślił, że tory żużlowe muszą być przede wszystkim bezpieczne, zapewniać płynną jazdę i możliwość wyprzedzania na całej długości i szerokości, ale aspekt atrakcyjności zawodów jest również jednym z bardzo istotnych dla kibiców na stadionach i telewidzów.
Instytucja komisarza toru została wprowadzona do polskiego żużla w 2013 roku w związku z pojawiającymi się problemami z przygotowaniem bezpiecznych torów. Zdała ona egzamin, aktualnie w tym temacie nie ma problemów, a celem drugiego etapu zmian będzie dążenie zapewnienia nie tylko bezpiecznych torów, ale także dających widzom ciekawe zawody i dużo okazji do wyprzedzania na dystansie, aby o wynikach nie decydowały wyłącznie starty.
Według nowych założeń dopuszczalne są lekko odsypujące się tory, które mają zapewnić ciekawe mecze oraz możliwość wyprzedzania na dystansie czterech okrążeń. Określono też zalecenia dotyczące pól startowych, które przy wyrażeniu takiej woli ze strony organizatora zawodów, mogą być „porysowane” przed zawodami na nie więcej niż +/- 5 cm głębokości lub bronowane na nie więcej niż +/- 10 cm głębokości, a następnie odpowiednio nawodnione i ubite.
Zaznaczono, że wewnętrzna część nawierzchni toru na łukach powinna być twardsza niż nawierzchnia od środka toru w kierunku bandy na łukach. Przyczepność na łukach od środka toru powinna być zaś zbliżona do przyczepności pól startowych.
Za przygotowanie toru do zawodów odpowiada – tutaj nic się nie zmieniło – organizator. Z kolei komisarze toru nadzorują ich przygotowanie i są upoważnieni do wydawania pisemnych poleceń w kwestii przygotowania toru.
Nowością jest wprowadzona ocena klubów w zakresie przygotowania torów. Dotycz ona dwóch aspektów: bezpieczeństwa i atrakcyjności.
Ten pierwszy oceniany będzie podczas odbioru toru i będzie najważniejszy. W odniesieniu do drugiego sędzia i komisarz będą mogli podejmować dodatkowe prace, gdy stwierdzą, że zapewni to poprawę atrakcyjności zawodów.
Określono czym jest nieprawidłowe przygotowanie toru z punktu widzenia atrakcyjności zawodów. Wrogiem dobrych widowisk, jest identyczna przyczepność na całej długości toru lub tor z odsypującą się „ciężką szprycą” powodują, że na torze tworzy się jedna ścieżka do jazdy, dominuje ta najkrótsza, czyli zazwyczaj najbliżej krawężnika. Tory które nie zapewniają atrakcyjnych zawodów, mogą zostać odebrane do obycia zawodów w regulaminowym czasie, jednak w takim przypadku będą podejmowane działania w celu zmiany nawierzchni na zapewniającą widowisko z uwzględnieniem panujących warunków pogodowych. Polecenia związane z określonymi pracami na torze, aby poprawić atrakcyjność zawodów – będą wydawać sędziowie i komisarze torów – także po regulaminowym czasie odbioru toru.
Zaleca się jednak, aby prace torowe zostały wykonane już przed formalnym odbiorem toru, a ewentualne prace na torze po odbiorze toru, a przed godziną rozpoczęcia zawodów były zrealizowane najpóźniej na godzinę przed rozpoczęciem zawodów.